Śledzenie konwersji e-commerce w Google Ads, Analytics i Tag manager, jak ustawić?

15 marca 2020 Dodane przez
Śledzenie konwersji e-commerce w Google Ads, Analytics i Tag manager, jak ustawić?

Po co śledzić konwersję?

Konwersja to śledzenie poczynań użytkownika w witrynie w celu sprawdzenia, z jakim odzewem spotkały się prowadzone przez nas działania. Konwersja ma miejsce wtedy, gdy kliknięcie reklamy lub inna bezpośrednia interakcja z nią powoduje pożądane zachowanie użytkownika, takie jak zakup, subskrypcja newslettera, rozmowa telefoniczna lub pobranie danych. Ma ona być dla nas informacją zwrotną o tym, czy prowadzone działania przynoszą korzyści i jaki zwrot inwestycji z tego otrzymamy. Śledzenie konwersji dobrze sprawdzi się u firm, które chcą mieć wszystko pod kontrolą.

 

Jak to się liczy?

Bardzo ważne są tu dane, które będą podstawą do oceny stanu faktycznego. Początkowo należy zgromadzić rzetelne informacje, które powiedzą nam o prawdziwych zachowaniach użytkowników strony, na przykład ilu klientów powraca do sklepu, jakie problemy zgłaszają klienci i w jaki sposób my na nie reagujemy. Konwersja jest obliczana, kiedy klient wejdzie w interakcję z naszą reklamą, na przykład podejmie się wyznaczonych działań korzystnych dla firmy, w przypadku sklepu internetowego na przykład dokona zakupu. Dane śledzenia konwersji pozwalają określić, jak skuteczność reklam przekłada się na powodzenie Twojej firmy. To bezpłatne narzędzie pokazuje, z jakim odzewem spotkała się nasza reklama. Śledzenie konwersji ułatwia także sprawdzenie, które reklamy i słowa kluczowe mają największy wpływ na sukces Twojej firmy.

 

Google Ads

Już na samym początku reklamowania naszej firmy przez AdWords powinniśmy zaznaczyć opcję śledzenia konwersji, która wyliczy nam, jakie koszty poniosła firma w związku z prowadzonymi działaniami. Konwersja Google Ads jest mierzona wtedy, kiedy użytkownik kliknie płatną reklamę, a następnie po otwarciu danej strony wykona tam takie działania, które są ważne z punktu widzenia twórcy, na przykład dokona zakupu, zaprenumeruje newsletter albo na przykład pobierze aplikację. Jeśli działania zakończą się powodzeniem, wtedy konwersja uznana jest za wartościową.

 

Jak ustawić Google Ads

Zanim przejdziemy do ustawień, należy włączyć automatyczne tagowanie na wszystkich swoich kontach Google Ads. Później sprawdź, czy na pewno wszystkie przekazują do Twojej strony parametr GCLID (identyfikator kliknięcia Google). W polu nazwa konwersji należy określić działania, jakie mają być śledzone. Może to być na przykład zapis do newslettera czy zakup biżuterii. Pozwoli to sprecyzować wyniki w konkretnym obszarze, który Cię interesuje. Sekcję kategoria należy uzupełnić rodzajem działań, które chcesz obserwować, na przykład pobranie, zakup czy zapis. Sekcja wartość ma za zadanie sprecyzować to, czy do wszystkich sekcji wybierzesz takie same wartości, czy może je pogrupujesz w zależności na przykład od ceny produktów. Oczywiście nie ma konieczności zaznaczania tej sekcji.

 

Tag manager

Możliwość najlepszej mierzalności można uzyskać poprzez zastosowanie zaktualizowanego tagu śledzenia konwersji Google Ads, który zawiera globalny tag witryny, jak również fragmentu kodu zdarzenia. Ma za zadanie stworzyć na Twojej stronie internetowej nowe pliki cookie, których zadaniem będzie uzyskanie informacji z parametru GCLID o kliknięciach reklamy. Można to zobaczyć w tagu śledzenia konwersji. Pole to można edytować i dodawać nowe tagi śledzenia konwersji. Nowe fragmentu kodu będą się wtedy aktualne po skonfigurowaniu śledzenia konwersji w nowej wersji. Ciekawym rozwiązaniem jest włączenie automatycznego tagowania, które pozwoli m.in. śledzić konwersje we wszystkich przeglądarkach internetowych oraz importować dane z kont Google Ads i Analytics.

 

Jak ustawić Tag manager?

Najszybszym i najłatwiejszym pomysłem będzie skorzystanie z Managera tagów Google i powiązaniem z nowym tagiem, który połączy konwersje. Manager daje możliwość uzyskania zaktualizowanych tagów bez konieczności wprowadzania zmian na stronie, tagi są łączone automatycznie. Następnie tag wyszukuje adres URL strony i informacje o kliknięciach, poprzez które użytkownik trafił na stronę. Następnie przechowuje zgromadzone informacje w plikach cookie w witrynie. Tagowanie automatyczne nie włącza się samoistnie. Trzeba to ustawić samodzielnie. Aby tego dokonać, należy edytować sekcję Ustawienia konta następnie Automatyczne logowanie i zaznaczyć pole Automatyczne tagowanie docelowego adresu URL.

 

Google Analytics

Na początku trzeba zauważyć, że jeśli mamy włączone śledzenie konwersji z Google Ads, to wtedy śledzenie konwersji w Google Analytics może okazać się zbędne, ponieważ korzystanie z obu tych funkcji może doprowadzić do tego, że konwersja będzie naliczana podwójnie. Zaimportowanie Google Analytics do śledzenia konwersji wiąże się z tym, że liczba konwersji może wzrosnąć, jednocześnie obniżając koszty. Jednak gdy cele zostaną zaimportowane Analytics do AdWords, wtedy będą one podlegać warunkom korzystania z AdWords. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że w plikach Google Analytics przechowywane jest tylko GCLID ostatniego kliknięcia.

 

Jak włączyć?

Najkorzystniejszym rozwiązaniem może się okazać połączenie konta Google Ads i Google Analytics, które wspólnie będą mierzyć konwersję w domenie. Aby skorzystać z tej metody, nie należy wcześniej usuwać kodu JavaScript z tagu śledzenia konwersji. Trzeba połączyć usługę Google Analytics z kontem Google Ads. Późniejsze działania w witrynie będą ze sobą powiązane. Połączenie Google Ads i Google Analytics jest możliwe tylko w przypadku posiadania lub uzyskania dostępu administracyjnego Google Ads. Dopiero wtedy można edytować dane lub połączać/rozłączać usługi na koncie Google Analytics. Ważne jest odpowiednie zaimportowanie danych, to znaczy połączenie konta Google Ads ze wszystkimi pasującymi widokami konta Google Analytics. Słowa kluczowe i reklamy prowadzące do stron docelowych muszą być identyczne w obu witrynach. Dane Analytics można importować na konto Google Ads maksymalnie 10 usług. Warunkiem koniecznym do uzyskania kompletnych danych, jest prawidłowe oznaczenie takimi samymi tagami wszystkich śledzonych stron. Trzeba mieć też na uwadze, że danych z Google Analytics nie można dzielić na przykład według wymiarów urządzenia.

 

Podsumowanie

Wprowadzenie do swoich działań e-commerce śledzenia konwersji Google Ads, Analytics i Tag managera przyczyni się do zwiększenia efektywności prowadzonych przez Ciebie działań. Dzięki temu, że na bieżąco będziesz monitorował to, co dzieje się na stronie internetowej, już na etapie realizacji będzie można wprowadzać niezbędne poprawki i eliminować błędy. Monitorowanie różnych obszarów działań w witrynie przyczyni się do jej optymalizacji, co przyczyni się do osiągnięcia wzrostu liczby konwersji.