Jak przeprowadzić analizę konkurencji? – 5 przydatnych narzędzi

31 stycznia 2023 Dodane przez

Analiza konkurencji jest ważną częścią każdego biznesu. Pomaga poznać mocne i słabe strony konkurencji oraz zidentyfikować zagrożenia i szanse biznesowe. Dzięki analizie konkurencji możesz stworzyć plan działania dla Twojej firmy, wzmocnić jej pozycję na rynku.

Analiza konkurencji pomoże CI:

  1. rozeznać się jak wygląda rynek i jakie są możliwości rynkowe

    to ważne szczególnie na początku działalności – pozwoli to na ocenę ryzyka inwestycji i być może uniknięcie strat

  2. określić własną pozycję na rynku

  3. stworzyć dostosowaną strategię rozwoju

  4. uzyskać informacje istotne do planowania przyszłych działań marketingowych

  5. wykorzystać słabości konkurencji i przekonać ich klientów do Twojego produktu/usługi

  6. poprawić swoją pozycję w określonej grupie produktów

  7. lepiej komunikować mocne strony i przewagi konkurencyjne wśród potencjalnych klientów

Odkryj 5 narzędzi do analizy konkurencji, które pomogą Ci lepiej poznać swoich rywali w branży.

1. Brand24

Analiza konkurencji powinna zawierać monitoring działań w Internecie. Sprowadza się to do kilku kluczowych aspektów:

  • Badanie opinii online na temat firmy, jej produktów, usług
  • Liczba wzmianek o marce w Internecie
  • Zasięg treści, w których jest mowa o marce
  • Zaangażowanie wokół treści, w których jest mowa o marce
  • Najbardziej wpływowe profile, które wspominają o marce
  • Poznania opinii i recenzji klientów

Od czego zacząć? Od analizy słów kluczowych:

  • nazwy marki
  • nazwy produktu/usług
  • markowych hashtagów
  • nazwisko CEO
  • frazy związane z kampanią marketingową


Dowiedz się:

  • Co mówią o konkurencji ich klienci online
  • Czy jakieś wpływowe źródła o nich wspominają
  • Czy otrzymują dużo opinii od klientów oraz jakie to są opinie – pozytywne czy negatywne
  • Jakie są oczekiwania ich klientów
  • Czy zmagają się z jakimiś problemami
  • Jakie są ich najnowsze aktualizacje/ ulepszenia produktów lub usług
  • Czy mają duże zaangażowanie (polubienia, komentarze, udostępnienia)
  • Jak często wspominane są online ich marka, produkty
  • Jaki jest zasięg wzmianek o marce

Następnie przejdź do zakładki Podsumowanie, która zawiera najważniejsze informacje o Twoim branżowym rywalu:

najpopularniejsze wzmianki, ostatnie wzmianki, ilość wzmianek, zasięg, interakcje, wzmianki pozytywne i negatywne, wpływowe profile i strony, które wspominają o Twojej konkurencji, wykresy pokazujące liczbę i zasięg wzmianek.

2. Similar Web

Kolejnym narzędziem, które pomaga w analizie konkurencji jest Similar Web. Narzędzie to służy do monitorowania ruchu na stronie. Wersja płatna oferuje również wiele innych analiz.

Pozwala uzyskać takie informacje jak:

  • wielkość ruchu – za pomocą tych informacji możesz oszacować udział w rynku swojego konkurenta, przynajmniej pod względem ruchu na stronie (z podziałem na ruch płatny, polecający i organiczny)
  • wyświetlanie reklam – dowiesz się jakie reklamy wyświetlają
  • aby porównać wydajność swojej witryny i witryn konkurencji, wprowadź adres swojej www, a następnie stronę konkurencji

3. SemRush

SEMrush to kolejne świetne narzędzie do analizy konkurencji, zwłaszcza jeśli chcesz konkurować o użytkowników w wyszukiwarce Google. Content marketing i SEO są bardzo ważną częścią strategii marketingowej.
Jakość treści i wydajność techniczna Twojej www decydują o tym, jak Twoja strona jest widoczna dla potencjalnych klientów w wyszukiwarkach. Znalezienie organicznych użytkowników i organiczne promowanie swojej marki jest dość trudne. SemRush może to znacznie ułatwić.

Możesz sprawdzić działania SEO konkurencji, np.:

  • szacowany ruch
  • organiczne słowa kluczowe, które wykorzystują do pozycjonowania
  • pozyskane backlinki
  • nowe i utracone słowa kluczowe
  • linki odsyłające do ich strony
  • wzrosty i spadki w SERP

4. Siteliner

Narzędzie, które przyda się do wglądu w techniczne kwestie dotyczące działania strony konkurencji. Mają one wpływ na ranking strony w Google. Siteliner pozwala na wykrycie słabych punktów w działaniu www konkurencji np. niedziałające linki (404).
Możesz wykorzystać te dane, by linkować do uszkodzonych linków konkurencji – przewodnik dotyczący tego tematu.

5. Rank Signals

Rank Signals umożliwia monitorowanie linków zwrotnych konkurencji. Pozwala to na wgląd do źródeł, które linkują do www konkurencji.

Źródła:

Brand24